sobota 13. října 2012

Nebojte se sacharidů!

Hey bro's!
Jak název napovídá - dnes to bude o sacharidech. Vezmu to úplně jednoduše, bez nějakých sáhodlouhých a zbytečných informací o nich. Jediné, co potřebuje vědět, že tu jsou důležité 2 druhy. Dlouhé a krátké sacharidy. Dlouhé - energii uvolňují postupně. Krátké (jednoduché) - okamžitá energie, když je ale nespálíte nebo nevyužijete, jde to do tuků. Tím ale nechci strašit, jen je dobré to vědět.
Dlouhé najdete hlavně v ovesných vločkách a tmavém pečivu. Krátké jsou víceméně všude, ať už to je mléko, mléčné výrobky, sladkosti, slazené pití atd. Co a kdy jíst už jsme si říkali a ani to není účelem tohoto článku. Jeho hlavní účel je v tom, nebát se si přes den do jídelníčku sacharidy nacpat. Hodně lidí okolo mě počítá každý gram a složení potraviny, aby jim to ve výsledku hodilo nějaký "asi správný" vykalkulovaný počet. Vykašlete se na to.
Co musíte jednoduše vědět je to, kdy si jaké sachry můžete dovolit. Ráno si dám dlouhé (vločky), během dopoledne mi určitě neuškodí i nějaké kratší (mléčné výrobky), a postupem dne až k večeru by měly sachry klesat úplně.
Jiný případ je to kolem tréninku. To je má oblíbená část dne. Sachruju před i po a rozhodně se nebojím množství. Vím, jak mi dá trénink zabrat, takže všechny cukry určitě využiji. Proto u mě před tréninkem vedou již zmíněné mléčné výrobky, někdy i sladké pečivo... Jak říkám, proč ne? Dost možná si i díky tomu držím konstantní váhu a % tělesného tuku. Tréninkem to všechno využiji a nic neztrácím. Po tréninku se jde zase jíst. Již zmíněné duetky, záviny a ovocné saláty. Nebo úplně na druhou stranu pořádná porce špaget se sýrem a kečupem, těstovin se sladkým tvarohem atd. Porce neodměřuji, nějak to fláknu do hrnce a doufám že to sním.
Když se podívám na nejčastější problém co se týče jídelníčků - jsou to sachry. Nevím, proč se jich lidi bojí, proč se o ně obírají. Přitom jsou tak důležité a díky nim je pak jídelníček i pestrý. Takže se toho nebojte, dopřejte si. Za tu dřinu si to zasloužíte, ne?
Mějte se a makejte!
David.

2 komentáře:

  1. Ahoj, a čo ak netrénujem každý deň? Ja viem, že si povieš, že je to len výhovorka, ale mám možnosť cvičiť dva - trikrát do týždňa. Ako zaraďovať do stravy sacharidy v takom prípade? Mám ten problém, že ich nekonzumujem skoro vôbec už aspoň tri mesiace (okrem zeleniny) a neviem, ako nabehnúť na ten správny systém :(

    OdpovědětVymazat