pondělí 10. prosince 2012

Zdravý životní styl

Pořád se o tom mluví, píše, pořád o tom slyšíte - ať od jiných, z reklamy, nebo časopisu. Dneska je toho všude plno. Zdravý životní styl. Ale co to vůbec je? Co si pod tím představit? Na tohle neexistuje jednoznačná odpověď. Zdravý životní styl je něco, co si musíte sami vytvořit, přizpůsobit a oblíbit. Neexistují nějaké normy, nebo pravidla, kterými se musíte řídit, jaká dodržovat a čeho se chytit. Můžete a je dobré se inspirovat od ostatních a jejich zvyklostí, ale stejně časem zjistíte, že vám to nevyhovuje a něco si trochu přizpůsobíte. Každé tělo má totiž jiné nároky na provoz, myslete na to. Stejně jako tento článek - tohle není žádné dogma. Tohle je můj názor na tuhle problematiku. Můžete se inspirovat, nebo můžete přestat číst.

Když přijdete na můj blog, mrknete na fotky, přečtete si nějaké články, tak si uděláte obrázek o mé osobě. Já sám se snažím najít ten svůj "zdravý životní styl". Cvičení mě baví, ale do žádné kulturistiky se neženu. Stejně jako mě baví experimentovat s jídelníčky, ale menu pro restaurace se taky vytvářet nechystám. Jde tu hlavně o to, mít něco navíc. Ne navíc oproti ostatním. Ale navíc oproti tomu, jak jsem žil, než jsem se změnil. Nežít ze dne na den, jen z důvodu, že hodiny tikají. Těšit se na každý další den, protože už dnes víte, že vás posune zase o kousek dál. Abych to shrnul - zdravý životní styl pro mě není papír plný odrážek s pravidly a úkoly. Je to něco, co mě baví, s čím nemám problém a s čím se cítím skvěle.

Když se dívám okolo sebe, všímám si, že existují určitá smyšlená schémata.
Člověk si řekne: "Dnes začnu žít zdravě."
Jde do obchodu, koupí si zeleninu, rýžové chlebíčky a zaplatí si členství v posilovně. Žije zdravě? Co když po nějaké době zjistí, že ho cvičení zase až tak nebaví, nenaplňuje? Že ta zelenina až tak úžasná není a rýžové chlebíčky chutnají jako piliny? Začne se trápit, že to nezvládne, že na to nemá. Tohle je nějakým způsobem zdravé? To teda není! Tohle není žádný lepší život, tohle to je utrpení. A tomu se musíte vyhnout. Není to záležitost jednoho dne, nebo týdne. Je to mnohem delší proces, při kterém vlastně objevujete sebe sama, zjišťujete, čeho jste schopni se vzdát a naopak co jste schopni do toho dát. S tím, že vás to nebude trápit a nebudete se tím stresovat. Tohle je ta cesta. Zdravý životní styl by vás měl bavit, měli byste s ním být spokojení a šťastní. Ne se ho bát. Jestli je tam nějaká negace, nechuť - něco je špatně a chce to změnu. Samozřejmě nemluvím o tom, že se vám třeba dnes nechce cvičit. Jde o nechuť dlouhodobou, o trápení, které vám změna způsobuje.

A paradoxně, i když jsem zatím nepsal o ničem jiném, není to jen o jídle a o cvičení. Je tu celá řada faktorů, které vám pomůžou cítit se lépe, mít lepší život. Možná zním jako nějaký laciný prospekt od náboženské organizace, ale to je mi úplně jedno. Celá vaše životospráva, chování k ostatním a k přírodě, i to tam patří. I to vám může pomoci cítit se lépe. Nebudu tu uvádět žádné příklady. Zkuste si to sami a uvidíte.
Teď už to nezní tak hrozně, ne? Zdravý životní styl pro mě není nic jiného, než způsob života, který mi vyhovuje. Jak už jsem zmiňoval, sám ještě spoustu věcí můžu zlepšit. A zlepším. Ale ne ze dne na den. Každá změna má nějaký časový interval, abych si na ni mohl zvyknout.

Vám všem přeji hodně štěstí při hledání toho vašeho "zdravého životního stylu". A nezapomínejte na to, že se musíte cítit dobře. Zapomeňte na všechny ty diety plné odříkání a zákazů. Víte, že vám kousek čokolády denně neublíží? Že Vánoce nemusí být synonymum pro zvýšení váhy? Chce si to jen ujasnit pár věci, zjistit, že přejídání člověk k životu nepotřebuje a že pohyb není nic, co by vás mělo strašit pod postelí! Mějte se krásně a všem, kdo přečetli tento článek až do konce, děkuji!

P.S. Hlavní podnět k napsaní tohoto článku jsem dostal na FB stránce Moje tělo, kde autorka zveřejnila komentář týkající se tohoto tématu - takzvaný názor z druhé strany. Tak tady zase máte ten můj. Aby i ostatní pochopili, že "zdravý životní styl" nemusí znamenat trápení. Je to čistě vaše věc, kterou si nesmíte nechat zpochybnit.

David.

10 komentářů:

  1. Tohle jsem si teď potřebovala přečíst:), lehce v tom teď tápu a zdravý se pro mě stalo jakousi posedlostí za super postavou

    OdpovědětVymazat
  2. Moc hezky napsáno :) A souhlasím úplně se vším :) Zdravý životní styl není jen o jídle a cvičení ale i lásce k životu a všemu co nabízí, k lidem a k sobě samému. A bezpochyby je to styl, který je naplňující a poskytuje velkou spoustu radosti a endorfinů :)

    OdpovědětVymazat
  3. Krásně napsáno a souhlasím. Také jsem hodně tápala v tom, když jsem se hledala. Omezovat se úplně? to ěm nesedělo, teď jím všechno, střídmě, dělám všechno, co chci... No u každého je to jinak! :)))
    Hlavní je, aby to bavilo! :))

    OdpovědětVymazat
  4. Moc se mi líbí Tvůj článek a nejvíce věta :" Aby i ostatní pochopili, že "zdravý životní styl" nemusí znamenat trápení." :-)

    OdpovědětVymazat
  5. Davide, moc hezký článek. Díky!

    OdpovědětVymazat
  6. Napsal jsi to hezky a souhlasím s tebou. Spousta lidí v mém okolí si přesně toto myslí, aha, ty žiješ zdravě, ty nemůžeš to a to. Přitom já můžu. A klidně si dám.Ale nejlepší na tom je, a to mi příjde, že se na blozích moc nedočítám, že opravdu většinou nechci. Že to vážně asi zabírá, že když dávám mému tělu to, co potřebuje, nemá nutkání po večerech mlsat čokoládu. A z toho já mám radost, ze spokojenosti svého těla, kterému největší radost udělám např.talířem mořských plodů se zeleninou :-)

    OdpovědětVymazat
  7. Nejhorší je, že články takového typu by měli být na těch "Seznamech" a "Novinkách", protože záměrně se k takovému článku dostane úplná drtivá menšina a to je strašlivě škoda. Přesně jak jsi napsal, lidi mají zafixováno, že zdravý životní styl je vlastně trápení. Že to oni by nemohli a podobně.

    A jak píše merketh, s tím taky souhlasím, že pak už jaksi po psychické stránce ani nemáš to nutkání do sebe rvát ty "hovadiny", protože prostě už nad tebou vítězí onen pocit, jako, proč bys to měl dělat. Jo, dám si kousek, ale proč se tím přežrat a rvát to do sebe horem spodem každý den?

    A taky spousta lidí třeba vůbec nechápe, že mně třeba takovej zeleninovej salát neskutečně chutná :D prostě někdo miluje křupky, někdo vepřové a já bych mohla do sebe rvát zeleninové saláty na milion způsobů. ne proto, že je to zdravé, ale proto, že mi to fakt neskutečně chutná :))) :D

    A tohle nepotřebuje ani komentář: "Jde tu hlavně o to, mít něco navíc. Ne navíc oproti ostatním. Ale navíc oproti tomu, jak jsem žil, než jsem se změnil." Přesně tak :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A ještě jedna věc, škoda, že si ten pán, co ten komentář napsal, nešel přečíst tohle. Třeba by mu to pomohlo pochopit. nebo třeba ne. No. :D

      Vymazat
  8. Amen !!!!! Vynikající článek..

    OdpovědětVymazat