čtvrtek 10. ledna 2013

FAQ - o jídle

Seznam často kladených dotazů, různé postřehy, prostě celkový mišmaš, který by vám měl pomoci. Taky je to po delší době užitečný článek. Nejsem žádný nutriční specialista, tady to všechno je můj názor na věc.

O jídle



1.
Otázka
Jaký je rozdíl mezi krátkými a dlouhými sacharidy? 
Odpověď
Krátké sacharidy (jednoduché) jsou obyčejné cukry . Najdete je prakticky ve všem, co je sladké. Cukrovinky, sladké pečivo, všechny oslazené pití (vyjma sladidel), mléčné výrobky (jogurty, nápoje), ale i ovoce. Tělo má z rychlých cukrů energii, ale pokud ji nezpracujete, tak to "nevyužité" putuje do tuků. Tyhle potraviny doporučuji konzumovat dopoledne, nebo před/po fyzickou aktivitou.
Oproti tomu dlouhé sacharidy jsou zdroj energie, který se uvolňuje postupně. Najdete je v ovesných vločkách, rýži, bramborech a ty méně kvalitní pak v těstovinách. Z kvalitních dlouhých sacharidů jen tak nepřiberete a budete mít dostatek energie pro "normální činnosti".

2.
Otázka
Kolikrát denně mám jíst a kdy?
Odpověď
Aspoň 5x - 6x denně, s 2,5h - 3h intervalem. (Snídaně, svačina, oběd, svačina, svačina, večeře)

3.
Otázka
Chci začíst správně jíst, ale nevím, jak začít.
Odpověď
Začněte jíst pravidelně, častěji a v rozumných porcích. Ráno to chce hodně sacharidů (dlouhých), a přes den jich postupně ubírat. S bílkovinami je to přesně naopak. Každé jídlo by ale mělo mít zástup jak kvalitních bílkovin, tak sacharidů. Jen jejich poměr se potom liší.

4.
Otázka
Jak je to s pitím? Co slazené minerálky, džusy?
Odpověď
Všechno tohle je hitparáda jednoduchých cukrů. I v džusech. Je sice moc hezké, že tam jsou vitamíny, ale bohužel to většinou přebije chemie. Doporučuji si ve slabých chvilkách, třeba dopoledne vymačkat šťávu z čerstvých pomerančů. Jinak pít vodu - z kohoutku! Nejjednodušší, nejzdravější (pokud vám teda teče čistá) a nejlevnější způsob pitného režimu. A že vám nechutná? Mně taky ze začátku moc nejela, ale teď na ni nedám dopustit. Taky nezapomeňte vypít aspoň 3 litry vody denně.

5.
Otázka
Jak poznám, co se v potravině nachází a v jakém množství?
Odpověď
Většinou je to napsáno vzadu. Složení každé potraviny si přečtu předtím, než ji koupím. Jednoduše tak můžete zjistit, co do svého jídelníčku zařadíte a co ne. Na 80% produktů jsou vzadu přehledné tabulky. O potraviny bez tohohle přehledu nezavadím.

6.
Otázka
Je dobré snídat musli?
Odpověď
Není. A zjistíte to jednoduše tak, že se podíváte na jeho složení. Je zde více rychlých cukrů, než potřebujete. To samé platí i o corn flaces. Nejlepší snídaně jsou pro mě ovesné vločky. V jaké formě, to už je na vás. Fantazii se meze nekladou.

7.
Otázka
Ovoce, nebo zelenina?
Odpověď
Ovoce je hodně zrádné. Rozhodně se nehodí do jídelníčku, když se snažíte zhubnout. Jsou v něm sice vitamíny, ale taky hodně rychlých cukrů, které když nevyužijete, tak se vám budou ukládat jako tuky. Ovoce doporučuji jen po fyzické aktivitě. Zelenina je něco jiného. Zeleninu doporučuji ke všemu a to ve velkém. Papriky, rajčata, okurky, všechna listová zelenina - skvělé přílohy k jídlům prakticky "bez hodnot".

8.
Otázka
Můžu do pitného režimu počítat i kafe?
Odpověď
Ne. Ale to neznamená, že je káva špatná. V kávě je kofein a to je jak je dobře známo - spalovač. Nic se nemá přehánět, což u mě ale moc neplatí. 3 kávy denně jsou pro mě normálka.

9.
Otázka
Vidím, že hodně jíš 20% eidam a piješ odtučněné mléko, je to lepší?
Odpověď
Těžko říct. Ze začátku jsem totiž (jako asi každý) všechno hodně řešil. Nízkotučné mléko, nízkotučný sýr.. Jestli mi to pomohlo s hubnutím, to nevím, ale už jsem nějaký ten měsíc zpátky u normálního sýru a polotučného mléka a nic se nezhoršilo. Takže radím nepanikařit a v rozumném množství si dopřávat plnohodnotné potraviny.

10.
Otázka
Kdy by mělo být poslední jídlo?
Odpověď
Rozhodně zapomeňte na ty řeči, že po nějaké hodině už nesmíte jíst. Můžete. Liší se to jen "co" můžete jíst. Neměli byste usínat s prázdným žaludkem, tělo potřebuje z něčeho brát i když spí. Já osobně si poslední jídlo dávám 1,5-2 hodiny před spaním. Samozřejmě je v jídle větší zástup bílkovin (a mělo by být dobře stravitelné) a už jen minimální porce sacharidů.

Otázky budu postupně doplňovat. Můžete si z toho vzít informace, nebo to můžete zavrhnout. Je to na vás.

9 komentářů:

  1. Na sypaném musli nevidím nic špatnýho a jeden či dva menší kusy ovoce denně a dopoledne opravdu nevadí ani při hubnutí. Pro zahnání chutě na sladké je to rozhodně lepší než nějaký sušenky. :) Jinak se zbytkem souhlasím.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, však tohle nejsou obecné pravdy. Je to spíš můj názor na musli, nic přínosného na něm nevidím. A ovoce místo sladkostí je rozhodně lepší, ale po vločkách ráno se mi nestalo, abych tu chuť na sladké měl.

      Vymazat
    2. Ono taky není musli jako musli... ty "ochoďákové" přeslazené, pražené, zapékané apod., ty na hubnutí opravdu moc nejsou. Ale je spousta míst, kde koupíte opravdu zdravé (a dobré) musli, jehož základem jsou především vločky, neobsahuje žádný jednoduchý cukr, živinové hodnoty má ideální... Člověk musí trochu pátrat a většinou najde zdravou variantu skoro ke všemu :-)

      Vymazat
  2. Souhlas naprosto se vším. A co se týče krátkých/dlouhých sacharidů, zase jsem se něčemu přiučila. :))

    OdpovědětVymazat
  3. No není musli jako musli. Ty zapékané od emca skutečně ničemu nepomůžou, ale prostě jen vločky s oříškama a ovocem podle mého vhodné jsou :) Samozřejmě s mírou a doplněné o nějaké bílkoviny.
    Jinak souhlasím. A polotučné mléko bych tím bez tuku nenahrazovala. Chuťově je to úplně jinde a ten jeden gram tuku navíc není nic strašného přeci :)

    OdpovědětVymazat
  4. Díky za článek :-D Jenom by mě zajímalo, jestli se ovesné vločky nějak částečně znehodnotí, když z nich udělám kaši. Protože rozmočený v mlíce mi přijdou pěkně hnusný, zato na kaši nedám dopustit, a jedu na ni celý dopoledne.

    OdpovědětVymazat
  5. kupované musli už taky moc nejím, nejlepší je si ho upéct doma - máslo tam sice trochu dávám, ale alespoň mám kontrolu nad tím kolik tam toho je, a hlavně žádná chemie:)
    ale na domácí ovesnou kaši k snídani nedám dopustit!:)

    OdpovědětVymazat
  6. Ahoj Davide, chtěla jsem se zeptat, kolik kcal dohromady sníš za den když cvičíš a necvičíš? Počítáš si to nebo ne a hlídáš si i složení jídla? Moc jsi se nezmínil o tucích ve stravě, jak to máš ty?

    OdpovědětVymazat