pondělí 18. února 2013

Letem světem suplementem

Ahoj všichni!
Samozřejmě i beru (bral jsem) nějaké suplementy. To je popsáno tady -  ODKAZ ZDE. Teď nemám nic, kromě občasné dávky proteinu, který si koupím ve fitku (jde o 90% monster beef od AMIXu a piju ho před spaním).

To ale neznamená, že o nich nemůžu něco napsat. S čím mám, ale i nemám zkušenosti, ale vím o co asi jde. Nebudu tu nějak chytračit, protože je mi jasné, že o nějaký chemický rozbor nikdo nestojí a normální člověk chce prostě jen vědět kdy a co má brát, nebo kdy a co si má koupit. A o nějaký takový přehled se tu budu snažit.

Před tréninkem
1. NOčka
Suplement, který má velmi malé množství sacharidů a pomocí různých látek vám napumpuje svalstvo. K čemu je to dobré? Nějaké výzkumy došly k tomu, že po napumpování svalstva roste svalová hmota mnohem lépe. Sám jsem NO nikdy nějak pravidelně nebral, jako stimulant před tréninkem využívám spíše kofeinu, tzn. dám si kafe. Taky se to nijak nehodí do hubnoucí fáze a kombinovat to např. s carnitinem se vůbec nedoporučuje. Jednoduše, nedělejte to. Nemuselo by vám být dobře, kofeinem a podobnými látkami se lze předávkovat.

2. L-Carnitin
Skvělý pomocník při hubnutí a nedostatku energie. L-carnitin je látka, která vám jednoduše bere energii z tuků. Lépe spalujete, hubnete to, co opravdu potřebujete a hlavně - máte spousty síly a energie. Při braní l-carnitinu jsem neměl problém ani s vysoce náročným tréninkem. Jen budete mít po každém cvičení propocené úplně všechno, na to se připravte. Ale to není mínus, naopak. Tak to má přece být. Bere se přibližně 20 minut před tréninkem.

3. BCAA
Tady to řeknu jednoduše, protože nejsem žádný chemik a pojmy jako esenciální a neesenciální kyseliny znám opravdu jen z rychlíku díky tomuto suplementu. BCAA chrání svalovou hmotu, je nutné tyto aminokyseliny doplnit, protože jedna bez druhé fungovat nemůže. Po nějakých 45 minutách tréninku totiž tělo vypotřebuje zásoby glykogenu a začne hledat jiný zdroj energie. A pak právě nastupují zmíněné aminokyseliny obsažené v BCAA. (valin, leucin, isoleucin)

Během tréninku
Nevymýšlet blbosti, pít vodu a pořádně makat.

Po tréninku
1. Gainer
Po tréninku je třeba doplnit sacharidy. To je bez diskuze. Pro ty, kteří chtějí nabrat hodně svalové hmoty  je to samozřejmost. Sám jsem gainer nikdy nebral, to ale neznamená, že je špatný. Já se prostě jen vydal jinou cestou.

2. Kreatin
S tímhle taky nemám osobní zkušenost. Co ale vím, je - kreatin natahuje vodu do buněk a tím dochází k lepší a rychlejší regeneraci. Doplněk pomáhá k nárůstu síly a tvorbě nových svalových buněk. Nikdy nemíchejte s proteinem, nemá se to. A taky nekombinovat s žádným kofeinem, jako u nočka.

3. Protein
Proteiny pomáhají tělu přijmout více bílkovin. U člověka s fyzickou zátěži, nebo s cílem nabrat nějakou tu svalovou hmotu je důležité, aby více jedl, přijímal větší množství jak sacharidů, tak i bílkovin. Proteiny v prášcích jsou skvělým pomocníkem, když potřebujete tělu dodat bílkoviny navíc. Existuje více druhů proteinů, ale pro mě je důležité hlavně jejich složení. Kolik procent bílkovin v nich je a kdy jaký koupit?
50% - 70% - Dobré jak na udržování postavy, tak na nabírání svalové hmoty. Nevhodné na rýsování
nad 70 % - Zde už je v proteinech jen minimum sacharidů a jsou vhodné jak na hubnutí, tak na nabírání čisté svalové hmoty a rýsování
Taky je hodně důležité si uvědomit, že pít protein hned po cvičení prostě nemá cenu. Tělo bílkoviny nepřijme a jsou to zbytečně vyhozené peníze. Osobně si dávám 90% protein až 90 min po cvičení a je mi dobře.

O ničem jiném se zmiňovat asi nebudu. Jsou tu pak ještě "nezařaditelné" suplementy, jako různé vitamíny, další aminokyseliny apod. O nich třeba zase příště. Tohle, co jsem vypsal mi přijde důležité a je možné, že se mnou někdo nebude souhlasit, ale s tím nic nenadělám. U toho kreaitnu a gaineru jsem čerpal tak různě ze všech prověřených zdrojů, ale svými slovy.

12 komentářů:

  1. s žádnými suplementy zkušenosti nemám, je to zajímavé :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A ani neplánuješ? Samozřejmě to není žádná nutnost, něco z toho brát. Všechno to jsou podpůrné látky, které nám pomáhají, nebo ulehčují. Člověk ale musí stejně dřít i tak. Nalít do sebe protein - nerovná se - mít svaly. :D

      Vymazat
  2. ZAtím mám zkušenost jens proteinem a s L- carnitinem, ale ten mám ve fotmě tobolek ještě s chromem, myslíš, že to má stejný účinek, neslyšel si o tom?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já měl L-Carnitin v tekuté formě, tak nemůžu moc soudit tobolky. Řekl bych ale, že to bude stejně účinné, tam jde hlavně o to, kolik mg toho l-carnitinu tam je, to je důležité. :)

      Vymazat
  3. A nemáš náhodou zájem o veganský protein když teď žádný nemáš? 2100 gramů! :D A dala bych ti k tomu i 100 gramů kreatinu jako bonus! :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jej, teď asi ne, jsem bez suplementace na nějaký čas. :D A ten kreatin, kdo ví, co by to se mnou udělalo! :D

      Vymazat
  4. Já si teda dávám protein tak do 15-20 min. po tréninku, četla jsem o tomto na několika stránkách, a teda musím říct, že těch tvých 90 min. mě docela rozladilo. Jak se to teda má dělat? :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ono to asi záleží i na člověku a taky je to můj názor. Pokud Ti to tak vyhovuje, klidně pokračuj, nechci Ti rozladit Tvůj režim. Ještě když to máš načtené! :D Ale přijde mi, že s doplněním bílkovin po tréninku se pospíchat nemusíš. Na druhou stranu se ale nesmí ani zapomenout. :D

      Vymazat
  5. Mám zkušenosti s L-carnitinem a proteinem, ale za nejdůležitější stejně považuji tu část "Během tréninku" :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to jsme na tom stejně! Ale divila by ses, kolika lidem jen tohle dělá problémy. :D

      Vymazat
  6. Já využívám hlavně protein, můj přítel pije gainer, protein, láduje vitamíny, tuším i to bcaa a tribulus. Zajímalo by mě, když chci trošku hubnout a rýsovat, pořád platí, že je nejlepší po tréninku doplnit nejdříve sacharidy?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jasně, já je doplňuji hlavně při rýsování. Ideální je třeba jen kus ovoce, hned po tréninku! :)

      Vymazat