neděle 21. dubna 2013

Neponocuj v posilovně!

Ahoj všichni!

Co si tak dneska něco říct o tom, jak dlouho by se mělo cvičit? Určitě to nejde zaškatulkovat pro každý trénink stejně, ale existují tu určité meze, které by se měli brát v potaz. Někdo je totiž schopný trávit cvičením několik hodin v kuse. Nejen, že je to zbytečné, ale taky nebezpečné. Pro vaše zdraví, svaly a celé tělo.



Jak dlouho by měl trvat trénink?
Dvě hodiny je moc. Hodina a půl je moc. Opravdu. Délka tréninku by měla být od těch 50 minut do jedné hodiny maximálně. A proč? Do té doby má z čeho tělo brát energii. Později už zásoby vyčerpá a začne je brát z míst, odkud nechceme. Přesněji řečeno ze svalů (svalový glykogen). Ale o tom já tu psát nechci, zase tak do hloubky tomu nerozumím. Mě stačí vědět, že těch 50 minut intenzivního tréninku je mnohem lepší, než nekonečné dvouhodinové zvedání vah. Ve fitku často vidím, jak tam někdo tráví několik hodin času. A úplně zbytečně, spíše si ještě ubližuje. Takže si zapamatovat, že méně je v tomto případě mnohem více. A věřte mi, jak ten trénink bude intenzivní a nebude zahrnovat 10 minutové přestávky na pokec s kamarádem, budete rádi, že po těch 50 minutách můžete skončit.



Poslední přijdu, první odejdu
Mě nikdy nebavilo v posilovně trávit moc času. Proto jsem si tréninky už od začátku dělal v nějakých rozumných časových mezích. Cvičím rád, ale být dvě hodiny ve fitku? To bych tam radši nešel vůbec. Když už jdu výjimečně cvičit někdy odpoledne, tak stihnu potom odejít dříve, než ostatní co tam byli, už když jsem přišel. Pořád tu mluvím o nějakých 50 minutách, jako by to byla nějaká magická cifra. Není. Cvičte si klidně jak dlouho chcete, ale berte v potaz, jak se na to tváří vaše tělo. Mě prostě nebaví něco dělat zbytečně. Navíc na sobě poznám, že ta délka toho tréninku je takhle správná. Jen jednou jsem si nachystal tréninky, které trvaly i přes 90 minut a hodně rychle jsem od nich upustil. Od té doby se tohoto držím více, než kdy dřív. A do těch mých 50 minut se vlezou jak třeba tři svalové partie, tak jedna, nebo full body. Mám to všechno vyzkoušené, jde to! A stihnete i břicho. Takže výmluvy jako nestíhám, nevleze se a nejde to jsou úplně zbytečné.


Snad vám to aspoň trochu pomůže v rozhodování, jak dlouho v tom fitku opravdu být a cvičit. Je to hodně důležité a špatné návyky v tomto směru pak vedou ke stagnaci a vůbec žádným změnám na těle k lepšímu. Přeci to sami musíte vidět. Když něco nefunguje, tak to prostě změním. Nemůžu čekat, že třeba jednoho dne fungovat začne. Tak se mějte a užívejte si parádního slunečného dne.
David



6 komentářů:

  1. Souhlasím... pěkně jsi to napsal... asi bych to nenapsala líp :-)

    OdpovědětVymazat
  2. Bezvadný článek.
    Já si třeba všímám, že když cvičím doma podle nějakého videa (ať je to Jillian, Insanity či další), tak už když na mě vyskočí, že program bude trvat třeba hodinu, tak jsem z toho nesvá. :D Mám radši kratší intenzivní tréninky.
    Co se týče posilovny, tam bych asi ani dýl jak hodinu nevydržela. :D Což mi připomíná, že bych se konečně měla zajít podívat do té nové, kterou jsem tady poblíž mého bydliště objevila. Už aby byly všechny zkoušky a zápočty za mnou, a já se tak mohla začít věnovat naplno cvičení (i když si myslím, že teď to vůbec neflákám :)), jen není čas třeba na ty výlety do posilovny.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Souhlasím s Kristý! :))
      Také se bráním dlouhodlouhým tréénikům, příjde mi to místy ii zbytečný! ;)
      A jak koukám na tvé fotky, čím dál lepší ti řeknu! Jde vidět, že an sobě makáš, super! :))

      Vymazat
  3. Já v posilovně cvičím tak hodinu až hodinu a půl, cvičím třeba ruce, ramena a nohy, nezastavím se a pořád mám energii. Před pár týdny jsem se naučila brát si před tréninkem něco malého sacharidového, abych šetřila glykogen a je mi OK

    OdpovědětVymazat
  4. Souhlasím s tebou! Jen by mě zajímal tvůj názor na délku pauzy mezi sériemi při rýsování. Zkoušel jsem začít na 60sec. a každý týden o 5sec snižovat, jenže u těžších cviků typu dřepy, BP, shyby, mrtvé tahy, a pod. jsem to "neudýchal". Díky za tip ;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Honzo. Osobně se snažím mít délku pauzy co nejkratší. Bohužel, jsem moc líný na to, abych to měřil. U těch doplňkových cviků je to nejspíš kolem 20 vteřin až půl minuty. Dřepy, mrtvý tah a benchpress ale takhle rychle udýchat nejdou, to máš naprostou pravdu. Tam je ta pauza trochu delší. U největší zátěže i tu minutu, určitě.

      Vymazat