středa 29. května 2013

Moje posilování #3 - Čeho jsem se vzdal?

Ahoj všichni.

Dneska to bude méně psací, více věcné. Čeho všeho jsem se vzdal? Ať už se to týká potravin, nápojů, nebo něčeho úplně jiného. Pojďme na to.

Na úvod bych chtěl říct, že se to nedá brát až zase tak obecně, i když se o to pokusím. Nějaké věci jsem přestal jíst, protože byly prostě nevyhovující a teď bych si je nedal, ani kdybych za to dostal zaplaceno. Prostě a jednoduše - i závislosti na čokoládě, nebo sladkých nápojích se dají vyléčit tak, že se prostě kousnete a nedopřejete si. Postupem času vám to už ani nebude tak chybět. Mnoho věcí jsem zase nahradil zdravějšími variantami a tak podobně.



1. Potraviny
Drobné sladkosti, tyčinky a oplatky
Tady bych chtěl začít. Vždycky jsem si během dne rád dopřál tyhle malé sladkosti. Banánky v čokoládě, margotky, kofily a já nevím co všechno. Tady tohle skončilo ve chvíli, kdy jsem začal jíst pravidelně. A hele? Najednou tam na tyhle drobnosti nebylo místo. Nebylo je kdy jíst. A protože by mi ani nic nepřidaly, tak je prostě už nejím.
Slazené jogurty, ochucená mléka
Většina mléčných výrobků je estráda jednoduchých cukrů. Rozhodně se nevyplatí jíst tyhle sladké jogurty kvůli obsahu bílkovin. Na to je fajn třeba tvaroh. Ochucená mléka jsou stejný případ. Nejen, že mléko není žádná výhra už samo o sobě, slazené je ještě horší. Minulý rok jsem po tréninku jídával mléčnou rýži, což nebyl zase takový problém. To je ale jiná situace, protože u mě po tréninku není problém skoro nic.
Ostatní
Nevím, jakou kategorií tohle nazvat - ale zvykl jsem si nesolit (netvrdím, že je to nutné!!!), k jídlu si nedávám žádné tatarské, ani jiné omáčky. Nesladím si kafe, čaj, ani nic jiného. Nepoužívám umělá sladidla a snažím se jim vyhýbat i v potravinách (ovšem ne vždy se mi to podaří). O alkoholu už jsem mluvil, mělo by to být více než jasné. Taky nejím žádné slané dobroty, jako chipsy, tyčinky a já nevím co vůbec všechno ještě existuje.



2. Nápoje
Coca coly, Sprite, Fanty
Na tomhle jsem svého času ujížděl hodně. Denně 2l Coca coly, k tomu balíček nějakých chipsů a večer u počítače mohl začít. Tohle šlo do háje hned první den, kdy začala moje změna. Od té doby voda, voda a voda. Bohužel si sem tam koupím tu neslazenou, sladidlem obohacenou a vůbec ne zdravou Zero, ale i ta mě už omrzela.
Minerálky
Těm taky odzvonilo hned na začátku. Další přebytečné sycené tekutiny mnohdy obohacené cukrem. Ani Poděbradky bez cukru nejsou výhra. To už je stejné, jako ty light, zero a podobné.


Brát to s rezervou
I když tu je teď seznam nějakých potravin, neznamená to, že jsem je od té doby neměl. U něčeho to přišlo postupně, ne hned na začátku. Něco si třeba občas dám, ale to je absolutně zanedbatelné oproti tomu, jak to bylo předtím. Taky to není žádný impuls, že okamžitě musíte přestat tohle všechno jíst. NE! Nejsem žádný nutriční specialista, ale pouze kluk, co si píše blog o tom, jak to u něj probíhalo a probíhá. Každý to můžete mít jinak. Kupříkladu bych mohl uvést tu sůl. To že nesolím, je pouze o zvyku. Doma by mi to nikdy neprošlo, vyletěl bych zavřenými dveřmi. Ale pokud mám možnost si uvařit sám (90% situací), tak to udělám podle sebe. To samé platí u těch jogurtů a podobně. Co tím chci říct? Počtěte si, ale mějte svoji hlavu.
Budu rád za každý komentář, jak to máte vy. Museli jste se něčeho zbavit, něco vynechat? A jak šlo léčení takové závislosti na nějakých dobrotách, například.

Mějte se a přeji hezkou středu,
David

10 komentářů:

  1. Vzdala jsem se úplně stejných jídel, už před pár lety....tedy abych byla přesnější, vyřadila jsem je ze svého pravidelného jídelníčku :) jednou za čas si nějakou tu sušenku nebo oplatek dám, případně jednou dvakrát do měsíce nějaký ten alkohol večer, ale nic pravidelného, a souhlasím že se tomu dá odvyknout. Před několika lety jsem pila jen slazené pití, teď už mi nechutná ani sladký čaj nebo káva. A radši než abych kupovala ochucené přeslazené jogurty si rozmixuju banán nebo jahody s bílým jogurtem, je to zdravější, levnější a víc si pochutnám :)

    OdpovědětVymazat
  2. Mám to dost podobné jako ty.
    Mým hlavním nepřítelem byly různé laskominy, které mamka denně kupovala. Začínalo to různými tyčinkami (Siesta, Tatranky - tu mám doposud moc ráda :)), Delissa, Margot apod.), gumovými bonbóny (občas bráchovi pár ukradnu :P) a pak různé bonboniéry, které se tu hromadily po různých narozeninových oslavách.
    Naštěstí mi nic z toho až tolik nechybí. Je pravda, že si to kompenzuju sladkými snídaněmi, protože ke sladkému pořád tak nějak inklinuju.
    V oblibě jsem měla také brambůrky. Na základce jsem je baštila denně! A k tomu různé křupky, krekry a co já vím, co se to tehdy prodávalo (a vlastně furt prodává).
    Slazené nápoje jsem také konzumovala převážně na základce. Opět klasiky jako Coca-cola, Fanta a další.
    Na střední už jsem se dala nějak "dohromady" a začala jíst pravidelně. Jenomže to furt nějak nešlo, doma jsem nesnídala, takže jsem se k jídlu dostala až ve školním bufetě. Obvykle to bývaly čokoládové croissanty, koláče a další dobroty. Nebudu lhát, že mi toto jídlo nechutná i teď. Chutná. A jak. Ale už ho prostě nejím, protože jak se říká "Sejde z očí, sejde z mysli." Doma nic takového nemáme, když jsem teď na výšce, tak do místního bufetu/kavárny nechodím vůbec, jídlo si chystám doma. Problém vyřešen. :))
    S tím solením to mám úplně stejně jako ty. Naši vždycky nadávají, když vařím oběd, že je to plané. Nicméně se vždy ohrazuji argumentem, že si to každý může dosolit. :D
    Totéž platí i o cukru. Dlouho předlouho jsem si sladila čaj. Teď už bez problémů. Totéž platí o kávě, kterou ovšem piju jen málokdy.
    Jediné, co mi dělá problém, je sníst tvaroh jen tak. Proto ho musím míchat s Grankem, i když vím, že to není žádná hitparáda. :D Nějaký tip, co do něho přidat, abych byla schopna to pozřít? Samotný se mi protivý, protože tu jeho kyselou chuť moc nemusím. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já tvaroh mixuju s termixem nebo s tím co má tady David vyfocené na té první fotce (je to podobné). Pak přidám ještě kakako a hroznový cukr (ten však nikomu nenutím :D ).

      Vymazat
  3. U mě to mělo trochu jiný průběh než u tebe. Nesedla jsem a neřekla si ze dne na den,že to chce změnu. Přestala jsem jíst dá se říct skoro všechno, naštěstí jsem to včas zarazila a nespadla do nějaké poruchy. Ale od té doby jsem se už nikdy nevrátila k sladkostem, brambůrkům, těstovinám,sladkým napojům atd.. Začala jsem hledat zdravé alternativy, ale ne jako náhražku, ale jako něco pro mě nového. A rozhodně se nikdy nevrátím zpátky, můj mozek už má nějakou fixaci:)
    Třeba teď si úmyslně odpírám lepek, protože mi po něm nebylo dobře, ale od lékaře nic potvrzeného nemám:)

    OdpovědětVymazat
  4. Jé, paráda! :) To jsem netušila, že po dotazu hned napíšeš rovnou celý článek. Můžu ti říct, skvěle jsme si početla a jsme na tom naprosto stejně. Když si vařím pro sebe, také nemám potřebu solit. Piju pouze vodu, slazené jogurty mi naštěstí nikdy příliš nechutnaly. Občas si koupím nějaký ten slazený tvaroh, např. ten čoko jako máš na fotce :) Ale z 95% jím pouze nízkotučný tvaroh a kvalitní bílé jogurty. Kávu nepiju, čaj nesladím. Čokoládové a jiné tyčinky už mě dobu nelákají.
    Když se třeba jednou za měsíc vydám s někým na véču do restaurace nebo například do kina, bez popcornu se obejdu (což dřív nešlo.. a nejlépe jsem musela mít mega kýbl a největší velikost Coly:D). V restauracích se ale neodbývám. Sice si nedám hranolky, krokety, nebo takováto jídla (ani mě to už neláká), ale s klidem si dám tučnější těstoviny se smetanovou omáčkou a sním celou porci. Jednou nebo dvakrát za měsíc mi to nemůže uškodit, si myslím :) To jako prohřešek neberu.

    Můj nejčastější jídelníček vypadá asi takto:
    Snídaně - ovesná/jáhlová/pohanková (jakákoli, je jich milion:D) kaše + ovoce + oříšky
    Svačina - celozrnné pečivo (většinou toust) se šunkou a sýrem + zelenina
    Oběd - kuřecí maso s přílohou (brambory, kuskus, rýže, bulgur, těstoviny, apod.) + zelenina
    Svačina - (záleží zda před cvičením nebo po) před - zelenina + sýr/šunka + pečivo. po - ovoce, protein, mléko/tvaroh (rozmixovat + oříšky navrch)
    Večeře - nějaký zeleninový salát + vaječná omeleta se šunkou, nebo kuřecí plátek či ryba + občas trochu přílohy

    OdpovědětVymazat
  5. Jás e vzdala mnoha potravin už dávno, dnes jsem si jednu připomĕla a to konkretnĕ frappé,vzala jsem to jako rozloučení s nĕčím cojsem mĕla fakt ráda.

    OdpovědětVymazat
  6. Jo, já jsem se vzdala taky pár věcí. Nekupuji si srágory z automatu (jedině když mám fakt velký hlad, sáhnu v nouzi pro bebe sušenky.. furt je to sajrajt ale ze všech sajrajtů dá aspoň něco) kafe ani čaj taky nesladím (na kafe jsem si nedjřív musela zvyknout.. ale je to v pohodě). Ochucené jogurty, tvarohy ani kefíry nejím taky (až na jednu německou vyjímku) a když teď náhodou ochutnám (třeba takový kefírový jahodový nápoj) přijde mi to děsně sladké a jahody tam vlastně skoro ani necítím. To si radši koupím bílý, vyleju, přimixuju jahody a zpátky zase přes trychtýřek nasunu :D
    Zase narozdíl třeba solím, ne moc (a většina jídel v hodposdě mi přijdou ukrutně slaná :D) nicméně když jsem jednu dobu vynechávala sůl uplně chyběl mi jód (a chyběl mi jako sůl)

    OdpovědětVymazat
  7. Jsme na tom stejně, dnes už ani nemám na nějaké chipsy chuť :) Z alkoholu si dám občas víno, to mi chutná a nepovažuju ho za nějak extrémně nezdravé (jsem jen kondičák, žejo :D) A vzdala jsem se taky takových těch míchaných salátů z majonézy, rumcajs a rohlík, na tom jsem si uměla dříve neskutečně pochutnat (nechápu) :D

    OdpovědětVymazat
  8. Já jsem začala tím, že jsem se začala učit opravdu vařit a polotovary a dochucovadla vyházela. Pak to postupně přešlo ve zdravější a zdravější verzi podle jedné kuchařky. Na sladkosti už běžně chuť nemám, jedině když se nudím a pak mi je zle. Buší mi srdce a mám pocit, že dostanu infarkt, takže to mám i s odplatou :) Chce to čas a vůli něco změnit.
    Strašně se mi líbí jak o všem píšeš. Prostě to tak je a nic neřešíš, jako my šílený ženský :D

    OdpovědětVymazat
  9. člověk prostě musí něco obětovat a pokuď neobětuje, tak se nesmí divit, že výsledky nejsou vidět.. :) taky jsem se vzdala hodně věcí a ani mi to nechybí :) ikdyž neříkám, že se někdy na grilovačce nenacpu :)

    OdpovědětVymazat