úterý 2. července 2013

Rozcvička a já

Ahoj všichni!

Chtěl bych napsat něco o mém rozcvičování. Co dělám před cvičením, abych se cítil dobře. A co naopak dělám hned potom, co docvičím. Kdybych napsal slovo NIC MOC, asi by to skoro přesně vystihlo to, co chci tímto článkem říci. Ale aby to někdo nepochopil špatně, trochu to rozvedu.

Nikdy jsem nebyl velký fanda rozcviček. V tělocviku mě to otravovalo, můj protáhlý ksicht mi mnohdy zařídil úlohu předcvičování... asi si to dovedete představit. Já neříkám, že není dobré se protáhnout. Ale je důležité vědět JAK SE PROTÁHNOUT V ZÁVISLOSTI NA NÁSLEDNÉ FYZICKÉ AKTIVITĚ. Protahování celého těla, kroucení hlavou a lízání loktu mi přijde opravdu zbytečné, když mě čeká nějaká silová fyzická námaha ve fitcentru.

Na základní škole nám paní učitelka říkala, jak je důležité protáhnout si celé tělo, pořádně, aby jsme si nic neprovedli se svými svaly a podobně. Taky se říkalo, že z mléka budete mít nejvíce vápníku. Ono se celkově říkalo tolik věcí, co se v tu dobu zrovna hodilo. A dneska tomu není jinak. Všechno je pravda tak na půl, někdy vůbec.

Můj případ - přijdu do fitcentra, klidně svižnější chůzí, abych se nastartoval. Po převlečení si jdu někdy zaběhat, někdy ne, záleží na tréninku. Ale takový 5-ti minutový běh na páse si sem tam dám. Prostě abych se zahřál, lépe se mi pak cvičí. Nemá to žádný jiný důvod. Když přejdu k činkám, tak začne moje rozcvička. Párkrát si naprázdno vyzkouším cviky dané partie, která mě čeká a tím to vlastně i končí. Nevidím důvod si před tréninkem unavovat šlachy nějakým zbytečným protahováním. Třeba i toho, co se v ten den vůbec nepohne. Funkčně jsem se nastartoval tím pásem a to mi prakticky i stačí. A když na ten pás nejdu, tak si trochu osahám ruce, párkrát se zaraduji nad tím, jak je v posilovně málo lidí, do toho si i poskočím a tohle všechno mi zabere asi 20-30 vteřin. Konec mého velkého rozcvičování.

Když už se chci pořádně protáhnout, udělám si z toho celkový trénink. Soustředím se jen na to protahování, setrvávám v daných pozicích delší dobu a protahuji si šlachy. Nebo když se chystám si zaboxovat, vybít se do pytle, tak tomu protažení věnuji delší dobu. Je mi jasné, že se mi to bude hodit. U silových tréninků už to pro mě tak nutné není, ba naopak. Je to ztráta času a síly, kterou mohu využít určitě lépe.



Takže za mne rozcvička před cvičením určitě ANO, ale funkční, dynamická, rychlá a silově nenáročná. Nechci se zřídit ještě před tím, než vůbec začnu cvičit, ne? A jestli chce někdo argumentovat tím, že hrozí nebezpečí nějakého poranění, tak se zeptejte mého doktora, kolikrát za poslední dva roky jsem za ním přišel s tím, že mne bolí nějaký kloub, nebo sval.

Jak se na rozcvičky díváte vy??

Mějte fajn večer,
David

10 komentářů:

  1. Rozcvičení jsem začala od doy, co chodím do fitka trochu flákat, lehce se protáhnu tak v 20 sekundách, aby mě pak nechytaly křeče do nohy, to je můj věčný problém...spíš než extra několikaminutovou rozcvičku preferuju to odjetí cviků s rozehřívacím setem, třeba u dřepů sérii jen s osou, takové to počáteční ošmatání :) Zato jsem ale důsledná na závěrečné protažení, když se na něj vykašlu, tak se tělo třetí den pořádně ozve :D

    OdpovědětVymazat
  2. Moja rozcvička - 5 minút bežiaci pás, potom ľahký strečing s krátkou výdržou a dynamické rozcvičenie kĺbov. Overila som si v praxi, že bez toho by to nešlo. Kvôli sedavému zamestnaniu a skolióze mám preťažené určité chrbtové svaly a časté bolesti, nehovoriac o skrátených svaloch z predchádzajúcich tréningov.

    Pokiaľ nemáš žiadne zdravotné problémy, je to ok, ale človek tieto nie moc obľúbené aktivity ocení, až keď niečo prestane fungovať tak, ako má :)

    OdpovědětVymazat
  3. abych se přiznala tak to hodně odflakuju, protože mě rozcvička ani konečné protažení nebaví :/ před tréninkem většinou jezdím tak 7 minut na rotopedu na těžší zátěž a pak jdu hned posilovat (možná bych přeci jen měla zařadit nějaké to hmitání rukou atd.) a po tréninku se jen tak rychle protáhnu do 2 minut a konec :D

    OdpovědětVymazat
  4. Rozcvicku beru spis jako nutny zlo, ale delam ji no... Tak se potaham a dam si 4 min svihadlo. Strecink po se snazim delat poctive bo se mi odflaknuti uz parkrat vymstilo:(

    OdpovědětVymazat
  5. Já jsem až donedávna rozcvičku přeskakovala, ale jsou to asi dva měsíce, kdy jí pokaždé věnuji kolem 4 minut a zaměřuji se hlavně na nohy, za tu dobu jsem již našla cviky, které moje tělo protáhnou nejvíce, a tak si myslím, že není třeba se rozcvičovat déle. Od té doby mě po běhu ani jízdě na kole tolik nebolí svaly, myslím si, že rychleji rostou, a také klouby cítím méně. A co mi přijde neméně důležité - protáhnutí se po tréninku, díky němu je rozhodně moje tělo další den méně unavené.

    OdpovědětVymazat
  6. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  7. Na rozcvičku teda většinou kašlu :/ Protože mě to nebaví :D

    OdpovědětVymazat
  8. když mám dobrou náladu, jdu na dvě minutky navštívit pás, když mám ještě lepší náladu, další dvě minutky věnuju cosijakogínskýmu protahování. Většinou se na to ale vykašlu, protože mě to nabaví. A závěrečný protažení taky ne, shame on me :D. Tak aspoň vidim, že nejsem jediná..

    OdpovědětVymazat
  9. Já se protahuju klasicky, jedna noha na deset způsobů, druhá noha na deset způsobů, pak ruce, všude vydržím tak 5-10 sekund a pak si "zaběhám na místě" několikrát se obejmu rukama a jedu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo, já sem tam dělám takovou tu helikoptéru, jak mácháš rukama tam a zpět a tak. Ale většinou jen cestou ze šatny do fitka. :D

      Vymazat