čtvrtek 7. listopadu 2013

Improvizace aneb když to není připravené

Je velmi přínosné mít napsaný nějaký trénink, řídit se podle něj a dodržovat ho. Na to není nic špatného a nemůže vám to ublížit (pokud je ten trénink sestavený správně). Co když ale okolnosti stojí proti vám a je třeba improvizovat? Dokážete to? Vymyslet si funkční, rozmanitý a zábavný trénink tzv. na koleně těsně před cvičením? Pokud se vám něco takového nemůže stát, v pohodě. Jste ve výhodě. Já v ní taky byl, až do července tohoto roku. Teď je ale situace trochu jiná.

Pojďme se na to podívat z různých hledisek. Je třeba si dobře rozvrhnout, jaké partie se budou cvičit. Jestli jedna, dvě, nebo celé tělo. Tohle by mělo vycházet z ostatních dnů v týdnu. Ať necvičím třikrát do týdne jen paže a zbytek těla odpočívá. To je blbost. A určitě každému jasná. Hned potom, jak vyřeším dilema co cvičit, není problém začít vymýšlet trénink. Je to částečně způsobeno tím, že už cvičím nějaký ten pátek. Zásoba cviků je tedy hodně vysoká. Ale ani taková zásoba vás neuchrání před chybami, které mohou nastat. No, neberte to jako chyby. Berte to jako věci, které mi přijdou nesmyslné a nepoužitelné.

Vždycky jsem zastával názor, že sval je třeba procvičit ze všech možných stran a úhlů. Proto mám také v tréninku radši více cviků a volím rychlejší tempo, abych to stihl. Je to věc, která mě baví. Jak trénink nebaví a leze na nervy, končím. U toho nevydržím ani chvilku. Naštěstí už vím, co mě baví a co ne. Pak nic nebrání vymyslet kam zalezu, nebo jakou činku chytnu do ruky jako první. A už v tomto okamžiku to v hlavě šrotuje a plánuje další cvik.


Hrozně rád střídám obyčejné série ze supersériemi. Začnu třeba obyčejnou sérií, nějakým komplexním cvikem na danou partii (hrudník - bench, záda - shyby, biceps - zvedání olymp. činky) a potom supersérie. Supersérií trénink nikdy nezačínám, protože i když nejsem fanoušek rozcviček a přílišného protahování (ve fitku), tak nějaká ta série s "žádnou vahou" nebo jen hodně lehkou proběhne vždy. Mám své tělo rád a nechci se zranit. Po supersérii - !!!která je mimochodem tvořena dvěma cviky a každý procvičuje opačnou (jinou) část svalu!!! - pak zase zařadím sérii obyčejnou. Například. Klidně tam můžu hodit další supersérii, klidně na jinou partii (záleží, co je ten den v plánu cvičit, viz začátek článku). Tyhle různé kombinace ale musí mít nějaký smysl. Nebudu cpát nejvíce silové cviky až někde nakonec, kdy je tělo vyčerpané a nemá sílu. Stejně tak nebudu do supersérie rvát dva velmi podobné cviky, kdy zbytečně přetěžuju jednu část svalu a jinou necvičím vůbec. 




Tyto tréninky mají jednu obrovskou výhodu. Nikdy mě nepřestanou bavit. Opravdu teď nikde žádný tréninkový plán rozepsaný nemám, do fitka chodím konečně bez sešitku a nemusím řešit, jaký cvik následuje. Ale pozor, i ten způsob (se sešitkem) si nemůžu vynachválit. Já se tu nesnažím jeden způsob před druhým nějak vyzdvihnout, nebo shodit. Jen ať vidíte, že to teď zase dělám trochu jinak. Jediné, od čeho se snažím odrážet, je nějaká vize o tom, jaká partie se ten den bude cvičit. Pondělí - záda, ramena, úterý - biceps, triceps, středa - nohy, hrudník. Ale ani to se někdy nepodaří dodržet a pak je to improvizace se vším všudy. Co vy, máte trénink rozepsaný a cvičíte podle něj, nebo si rádi zaimprovizujete? A pokud jste pilní a máte čas si cvičit podle rozvrhu, dokázali byste v případě potřeby změnit/upravit trénink tak, aby stál za to a bavil vás?

9 komentářů:

  1. Super článek! Já si taky v posilovně nejraději zaimprovizuju. Mám sice pevně daný partie, který ten den cvičím, ale pořadí cviků, supersérie, nebo shazovaný série, to často dělám podle pocitu :) Jinak to taky dělám tak, že na začátek tréninku si dávám základní cviky, jako dřepy, mrtvej tah nebo tak, a postupně, jak se ''unavuju'', přecházím na ty izolované a třeba v supersériích, abych ty svaly úplně vyždímala :D Bože, jen o cvičení mluvím, a už se těším na zítřek do fitka :33 :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky :) A vidím, že v tom máme hodně podobný systém. To mě těší. :D Sakra, taky bych šel cvičit, jenže teď mají všude ještě zavřeno. :D

      Vymazat
  2. Většinou si trénink sestavuju před spaním .)) nebo u snídaně a třeba taky až po cestě do fitka. Nerada cvičím pokaždé úplně to samé, takže cviky na určité partie obměňuju podle toho, na co mám zrovna náladu - to mám na posilce vlastně ráda. Když jsem před sto lety cvičila jeden jediný "program", byla to taková nuda, že jsem cvičit přestala na dva roky (dokud jsem nepřišla na to, jak zábavný to sestavování může být a že to zvládnu i sama .)). Ještě v září jsem si trénink pečlivě připravovala den dopředu, snad teda neskončím u toho připravování dalšího cviku při cvičení cviku jemu předchozího, protože mám pocit, že se přípravou vždycky "natěším" .)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je pravda, že posilovna je více zábavná, než ty cvičební programy. Aspoň pro mě určitě. Na druhou stranu si to v té posilovně musí člověk umět rozplánovat, aby to taky za něco stálo. Jinak to nemá cenu. A na pečlivé přípravě není nic špatného, taky jsem to do nedávna provozoval. :D :)

      Vymazat
  3. Jako zacatecnik mam napsany plan ktery procvicuje cele telo, ale i presto inprovizuju a zkousim ?:-) treba dneska rano tam moc lidi nebylo tak jsem se mohla vyblbnout a vyzkouset co jak na co zabira :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To vůbec nevadí, že to má napsané. :) Aspoň přesně víš co a jak, než se pořádně rozkoukáš. Ale to vyblbnutí není na škodu.. :D

      Vymazat
  4. Jako zacatecnik mam napsany plan ktery procvicuje cele telo, ale i presto inprovizuju a zkousim ?:-) treba dneska rano tam moc lidi nebylo tak jsem se mohla vyblbnout a vyzkouset co jak na co zabira :-)

    OdpovědětVymazat
  5. Do nedávna jsem měla běžecký plán na půl roku dopředu. Myslím, že ani nemusím říkat, že jsem ho dodržovala málokdy. Kolikrát jsem daný den neměla chuť běhat kopečky, ale chtěla jsem si dát dlouhý běh. Na druhou stranu mě to motivovalo ve dnech, kdy se mi nechtělo nic - to mě plán nakopl a šla jsem něco dělat. Myslím, že obě dvě varianty tréninků (s plánech i bez) jsou dobrý:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Souhlasím, každé má své pro a proti. Až budu mít pravidelnější režim, taky si zase něco sestavím, ať pořád dokola jen neimprovizuji. Chce to změny, ať to tělo ví, že se něco děje. :)

      Vymazat